GOVLAB010 zoekt nadrukkelijk de samenwerking met verschillende vormen van onderwijs, vaak met een actiegericht karakter. Zo begeleiden GOVLAB010-medewerkers elk jaar zowel bachelorscripties, masterscripties en masterstages en zijn zij betrokken bij verschillende vakken binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie op zowel bachelor- als masterniveau. Ook zijn GOVLAB010-onderzoekers betrokken bij het traineeprogramma van de gemeente Rotterdam, door het verzorgen van workshops over ambtelijk vakmanschap. Hieronder ziet u (een selectie van) de onderwijsactiviteiten van GOVLAB010.
Scripties en afstudeerstages
Elk jaar begeleidden GOVLAB010-medewerkers bij de Erasmus Universiteit Rotterdam zowel bachelor- als masterscripties, voornamelijk van studenten Bestuurskunde. Ook begeleiden GOVLAB010-medewerkers bij de gemeente Rotterdam masterstages, vaak gekoppeld aan een scriptie. In zo’n afstudeertraject doen deze masterstudenten dan onderzoek naar bij hun stageorganisatie, op een onderwerp dat voor deze organisatie van belang is, om zo vanuit hun wetenschappelijke aanpak een praktische bijdrage te leveren.
Design Atelier
Met het Design Atelier werken masterstudenten Bestuurskunde in groepen aan een ontwerpopdracht die wordt verstrekt door een opdrachtgever uit de publieke sector. De studenten ontwerpen een onderbouwd voorstel voor een mogelijke oplossing van een knellend vraagstuk waar de opdrachtgever mee worstelt. Kenmerkend voor het Design Atelier is dat het gaat om hedendaagse vraagstukken in en rond het openbaar bestuur en dat de vraagstukken door middel van een design aanpak worden aangepakt in samenwerking met verschillende betrokken stakeholders. Voorbeelden van wat studenten de afgelopen jaren hebben ontwikkeld zijn onder andere een escaperoom waarin kinderen leren over de rol van de gemeente, een participatiegids voor ambtenaren om een participatieproces in te richten en een survivalkit voor jonge ouders om hun kinderen te beschermen tegen hittestress.
People Management
Binnen het vak People Management leren derdejaars bachelor-studenten Bestuurskunde over centrale theorieën van publiek management, leiderschapsgedrag en management van organisatieverandering. Centraal staat het begrip ‘people management’: zowel de toepassing van HR-instrumenten als leiderschapsgedrag van leidinggevenden. Studenten worden gevraagd om kritisch te reflecteren op verschillende actuele personeels- en leiderschap vraagstukken en om samen met andere studenten een kritisch, genuanceerd en (wetenschappelijk) onderbouwd advies te formuleren voor een actueel personeels- en leiderschapsvraagstuk in een publieke organisatie.
Digitalisation in Work and Society
De interdisciplinaire master ‘Digitalisation in Work and Society’ behandelt de invloed van technologische verandering, bijvoorbeeld in de vorm van algoritmes of kunstmatige intelligentie, op de (gemeentelijke) organisatie, haar werknemers en de maatschappij als geheel. In samenwerking met de gemeente Rotterdam worden studenten gevraagd om een onderzoek naar de invloed van technologische verandering op de gemeente en haar werknemers uit te voeren, om zo praktijkaanbevelingen te formuleren en presenteren aan de gemeente.
Traineeprogramma gemeente Rotterdam
Als samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam geeft GOVLAB010 ook onderwijs buiten de universiteit. Zo is GOVLAB010 binnen het traineeprogramma van de gemeente Rotterdam betrokken door workshops te verzorgen over ambtelijk vakmanschap: welke competenties heeft een ambtenaar nodig en hoe zijn deze aan verandering onderhavig? Hoe vind je als jonge ambtenaar jouw plek en rol binnen een organisatie?
Sturing van complexe vraagstukken
Ook zijn GOVLAB010-medewerkers betrokken bij het vak Sturing van Complexe Vraagstukken, wat gaat over de vraag wat complexe vraagstukken anders maakt dan klassieke beleidsproblemen en welke gevolgen dit heeft voor de sturing van overheden en andere (semi-)publieke organisaties. Masterstudenten Bestuurskunde leren onder andere analyseren waarom beleidsleren rond deze vraagstukken optreedt, of juist uitblijft. Ook leren zij passende sturingsvormen voor deze vraagstukken te ontwerpen. Bij dit vak worden studenten bewust met de gemeente Rotterdam in contact gebracht, om een brug tussen universiteit en praktijk te bieden.